Αρχική / Ανεξήγητα / Μυστήρια / Castel del Monte : Ένα κάστρο όπου το μυστήριο κατοικεί

Castel del Monte : Ένα κάστρο όπου το μυστήριο κατοικεί

Castel del Monde : Ένα κάστρο όπου το μυστήριο κατοικεί
Castel del Monte
Το «Κάστρο του Βουνού» στο Μπάρι, γνωστότερο ως Castel del Monte, είναι ένα κτίσμα με αρχιτεκτονική απόλυτα εναρμονισμένη με τους αριθμούς των αρχαίων αραβικών κειμένων και τον αιγυπτιακό αποκρυφισμό, που συνδέεται με το Φρειδερίκο Β’ και περιβάλλεται από δυσεπίλυτους γρίφους. Όπως και η ζωή του Γερμανού αυτοκράτορα.

Αυτοκράτορας με πολύπλευρα ταλέντα, ικανότητες και εξουσίες, ο Φρειδερίκος Β’ πέρασε θεαματικά από τις σελίδες της Ιστορίας κρατώντας όμως ο ίδιος για τον εαυτό του τα «κλειδιά» της μυστηριώδους ζωής του. Φέρεται να είναι πρωσικής καταγωγής και απόγονος του Σουέβου αυτοκράτορα Μπαρμπαρόσα (υπάρχουν κενά στις χρονολογίες), όμως καμία πλατεία ή δημόσιο κτίριο δεν φέρει το όνομά του, όπως συμβαίνει συνήθως με τα μεγάλα ιστορικά πρόσωπα. Οι ηγεμονικές του ικανότητες τον οδήγησαν σε θριάμβους ανταμείβοντας τον με το στέμμα της Γερμανίας, της Ιερουσαλήμ και της Σικελίας, η οποία ως κρατίδιο αποτελούσε κληρονομιά της μητέρας του.

Προσωπικά επιθυμούσε να τιμάται ως ο πρώτος μετά το Θεό στη Γη, με τους υποστηρικτές του να τον ονομάζουν «stupor mundi», δηλαδή το «θαύμα του κόσμου». Αντίθετα, για τους εχθρούς του αποτελούσε μια σκοτεινή και καταδειναστευτική προσωπικότητα γι’ αυτό και τον αποκαλούσαν «διαβολικό τέρας». Παραμερίζοντας τις συγκρουόμενες απόψεις που αφορούν στην προσωπικότητα του Φρειδερίκου αξίζει να σταθούμε στο ανάκτορο — κληρονομιά που δημιούργησε αφήνοντάς το να δεσπόζει με επιβλητικότατα και μεγαλοπρέπεια, διαχέοντας προβληματισμούς και μυστήριο.

Το ίδιο το κάστρο Ντελ Μόντε κρύβει από κατασκευαστική άποψη αρκετά μυστήρια που ξεκινούν από την αριθμητική συμμετρία της αρχιτεκτονικής, για να καταλήξουν στις λεπτομέρειες των χρησιμοποιηθέντων δομικών υλικών.  Η κάτοψη του ανακτόρου παρουσιάζει ένα κανονικό οκτάγωνο, ενώ σε καθεμία από τις οκτώ γωνίες του αναδύεται ένας επίσης οκταγωνικός πύργος. Ο οκταγωνισμός είναι επιβαλλόμενος σ’ ολόκληρο το εύρος του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, εκπροσωπώντας — σύμφωνα με τις αρχές της γεωμετρίας — το κέντρο ανάμεσα στο ορθογώνιο και τον κύκλο. Ο συγγραφέας Χόρσε Στερν που ασχολήθηκε εκτενέστερα με το Castel Del Monte αποκάλεσε το οικοδόμημα «όργιο του αριθμού οκτώ». Δεν διευκρίνισε βέβαια ο συγγραφέας στο έργο του αν ο χαρακτηρισμός «όργιο» αναφερόταν εννοιολογικά στην κατά κόρον χρήση του οκταγωνισμού ή στη βαθύτερη γνώση της λέξεως που σημαίνει την «παραγωγή έργου». Όμως τι είδους «έργο» μπορεί να παράγει η επαναλαμβανόμενη χρήση οκτάγωνων κατασκευών σ’ ένα ενιαίο κτίσμα; Το ερώτημα και οι υποθετικές απαντήσεις συνθέτουν τον κατασκευαστικό γρίφο με την οκταγωνική εσωτερική αυλή και τα τείχη από λειασμένες πλάκες κίτρινου αμμόλιθου που περιέβαλλαν οκτώ τραπεζοειδείς αίθουσες. Την αυλή κάποτε διακοσμούσαν πισίνες με τρεχούμενο νερό και αρχαία αγάλματα τοποθετημένα σε οκτάμετρες μεταξύ τους αποστάσεις. Κατά την άποψη ορισμένων ερευνητών, ο αύλιος χώρος χρησιμοποιείτο για διασκέδαση και εορταστικές τελετές, ενώ οι αποκρυφιστικοί κύκλοι επέμεναν ότι αποτελούσε χώρο θρησκευτικών ιεροπραξιών. Σαν βάση των ισχυρισμών τους χρησιμοποίησαν τη θρησκευτική σημασία του «συμβόλου οκτώ» που παριστάνει τη συγχώνευση του «πεπερασμένου τετραγώνου» των γήινων πραγμάτων με το «απέραντο του ουράνιου κύκλου».

Castel del Monde : Ένα κάστρο όπου το μυστήριο κατοικεί
Το κάστρο σύμφωνα με τον Φρειδερίκο Β’ , συγκέντρωσε ανυπέρβλητες προστατευτικές δυνάμεις

Για τους αποκρυφιστές το «σύμβολο οκτώ» ενώνει το θείο με τον άνθρωπο και τη ζωή με το θάνατο. Σύμφωνα με κάποια χειρόγραφα που αναφέρονται στις εκστρατευτικές σταυροφορίες του Φρειδερίκου Β’, το 1228-1229, όταν ο αυτοκράτορας αντίκρισε το ισλαμικό τέμενος της Ιερουσαλήμ έμεινε τόσο έκθαμβος για το αραβικό αρχιτεκτονικό τεχνούργημα ώστε να αποφασίσει τη «μύησή» του περί των οκταγωνικών κατασκευών. Προφανώς κατανόησε πως το συγκεκριμένο οικοδόμημα δεν χτίστηκε κάτω από συνηθισμένες αρχιτεκτονικές γνώσεις αλλά ήταν προϊόν συνδεδεμένο με την απόκρυφη θρησκευτική γνώση των Αράβων. Προηγουμένως ο Φρειδερίκος είχε μελετήσει την οκταγωνική εκκλησία San Vitale, όπως επίσης και το οκταγωνικής κατασκευής βαπτιστήριο στη Ραβένα, καθώς ο ίδιος φορούσε το οκταγωνικό στέμμα του γερμανικού θρόνου. Θεωρείται λοιπόν πολύ πιθανόν ο ισχυρός αυτοκράτορας να επηρεάστηκε με πολλούς τρόπους από προηγηθέντα κατασκευάσματα πριν αποφασίσει την ανέγερση του Castel del Monte. Ένα κάστρο που συγκέντρωσε κατά τους ισχυρισμούς του ανυπέρβλητες προστατευτικές δυνάμεις, τόσο δυνατές ώστε να τον προστατεύσουν τελικά από τις πολυάριθμες εχθρικές επιδρομές που δέχθηκε.

Όμως το αινιγματικό ανάκτορο, άσχετα ως προς την αριθμητική δομή του, ήταν επιμελημένο αισθητικά ακτινοβολώντας λαμπρότητα και αίγλη. Οι τοίχοι ήταν επενδεδυμένοι με πλάκες από διαλεκτό λευκό μάρμαρο, ενώ τα δάπεδα επικαλύφθηκαν με μωσαϊκές επιστρώσεις που θεωρήθηκαν καλλιτεχνήματα υψηλού επιπέδου. Εμφανείς σήμερα είναι οι τουαλέτες πλάι σε χώρους που πιθανόν προορίζονταν για ηρεμία και χαλάρωση. Αντίθετα είναι κραυγαλέα η απουσία των μαγειρείων δημιουργώντας έναν τεράστιο προβληματισμό σχετικά με το συσσιτισμό των πολυάριθμων διαμενόντων αλλά και φιλοξενουμένων κατά τις αναφερόμενες μεγαλοπρεπής δεξιώσεις. Στις σημειώσεις ενός επισκέπτη της εποχής αναφέρονται με ενθουσιώδη τρόπο οι εντυπώσεις του από το ανάκτορο:

«Εδώ διοργανώνονται κάθε είδους εορταστικές εκδηλώσεις, ενώ οι χορωδίες και οι θεατρικές παραστάσεις ανεβάζουν το κέφι στα ύψη. Οι εορτές διαρκούν ολόκληρη την ημέρα και προς το τέλος η νύχτα γίνεται μέρα από το φως των πυρσών που κρατούν στα χέρια τους οι ηθοποιοί…».

Στη συνέχεια αναφέρονται διάφορες λεπτομέρειες με χορούς από όμορφες Σαρακηνές που λικνίζονταν στους ρυθμούς των κυμβάλων και των καστανιετών. Οι χορευτές ισορροπούσαν επάνω σε μεγάλες μπάλες που κυλούσαν στις αίθουσες των εκδηλώσεων ανάμεσα σε θεατρίνους, μίμους και ταχυδακτυλουργούς. Ο αυτοκράτορας ήταν συνήθως περιστοιχισμένος από στενούς φίλους, λυρικούς ποιητές και μουσικούς. Ανάμεσά τους δεν έλειπαν οι αστρολόγοι, οι «μάγοι» και οι χαρακτηριζόμενοι ως «θαυματοποιοί». Σε κάποιο κείμενο αναφέρεται πως κάποια καυτή καλοκαιριάτικη ημέρα ο αστρολόγος Μιχαήλ Σκότος, έπειτα από εντολή του αυτοκράτορα, προκάλεσε με τα «μάγια» του βροχή η οποία δρόσισε τους δυσφορούντες καλεσμένους. Βέβαια είναι παράτολμο να ισχυριστεί κάποιος ότι το Castel del Monte χτίστηκε αποκλειστικά για εορταστικές τελετές ή για αμυντικούς σκοπούς. Τα αμυντικά κάστρα της εποχής έφεραν ελικωτές σκάλες που έστρεφαν προς τη δεξιά πλευρά αντίθετα με το ανάκτορο του Φρειδερίκου. Στο «Κάστρο του Βουνού» οι εχθροί θα μπορούσαν να ανέρχονται άνετα από τις κλίμακες κρατώντας το ξίφος με το δεξί χέρι, ενώ οι αμυνόμενοι θα βρίσκονται σε μειονεκτική αμυντική θέση. Με βάση τη λογική θεωρείται αδύνατον οι αρχιτέκτονες του Φρειδερίκου να παρέβλεψαν το συγκεκριμένο γεγονός και να σχεδίασαν ένα αμυντικό ανάκτορο αρκετά ευάλωτο σε επιθέσεις. Όμως εάν δεν υπήρξε τελικά κατασκευαστικό λάθος — κάτι που πρέπει να θεωρείται βέβαιο — τότε ποια ήταν η πραγματική σκοπιμότητα του αινιγματικού ανακτόρου;

Τα παράδοξα κατασκευαστικά μυστικά του Castel del Monte απασχόλησαν τον αλβανικής καταγωγής καθηγητή στο πανεπιστήμιο του Μπάρι, πρίγκιπα Νεντίμ Φλόρα. Η οικογένεια του ευγενικής καταγωγής επιστήμονα, εκδιώχθηκε από το κομμουνιστικό καθεστώς της Αλβανίας και κατέφυγε στην Ιταλία ξεκινώντας μια νέα ζωή. Ανάμεσα στις άλλες ασχολίες του ο Φλόρα μαζί με επιστήμονες φίλους του ξεκίνησε μια μακρόχρονη έρευνα για το κάστρο του Φρειδερίκου πιστεύοντας ότι θα φωτίσει αρκετά από τα αινίγματα που κρύβονται στην πολύπλοκη κατασκευή του.

Castel del Monde : Ένα κάστρο όπου το μυστήριο κατοικεί
Ο οκταγωνισμός του κάστρου

Ξεκίνησε τις μελέτες του από μια αρχική διαπίστωση που αποδείκνυε ότι ο Φρειδερίκος έκτισε το κάστρο του επιλέγοντας με απίστευτη ακρίβεια μία γεωγραφική διαγώνιο που ενώνει την Ιερουσαλήμ με το μεγαλύτερο καθεδρικό ναό της εποχής στο Σατρ. Η συγκεκριμένη γεωμετρική επιλογή απορρίφθηκε ως σύμπτωση. Επικράτησε η αντίληψη πως ο αυτοκράτορας ουσιαστικά δεν επιθυμούσε να κτίσει ένα μεγαλοπρεπές ηγεμονικό ανάκτορο αλλά ένα θρησκευτικό ναό. Εικάζεται πως τα αρχικά σχέδια του κάστρου φτιάχτηκαν από τον ίδιο τον Φρειδερίκο, ο οποίος χρησιμοποίησε ως βάση τις αρχαίες αιγυπτιακές μυστικιστικές επιστήμες που είχαν διασωθεί σε αρκετά αραβικά κείμενα.

Οι αρχικές μετρήσεις που επιχείρησε ο Φλόρα παρουσίασαν πολλαπλά εντυπωσιακά συμπεράσματα.

Η περιφέρεια του ανακτόρου είναι 232,92 μέτρα σχεδόν ίδια με το μήκος της μεγαλύτερης αιγυπτιακής πυραμίδας του Χέοπα. Το σύνολο των πλευρών της οκταγωνικής αυλής είναι ίσο με 111 αιγυπτιακούς πήχεις. Ο αριθμός 111 κατά την εποχή των Φαραώ εθεωρείτο ιερός και αρκετά σημαντικός. Επιστεύετο από τους Αιγυπτίους ιερείς πως συμβόλιζε όλες τις γνώσεις και την κοσμική ισορροπία, προϋπόθεση ύπαρξης και λειτουργίας του σύμπαντος. Οι Φαραώ από την πλευρό τους, μαζί με τις υπόλοιπες ουράνιες δυνάμεις, εθεωρούνταν εξασφάλιση της «συμπαντικής ισορροπίας» επάνω στη Γη, ενώ η παρουσία τους από τους ιερείς εθεωρείτο απαραίτητη. Ανάλογη σχέση του ανακτόρου βρέθηκε υστέρα από επίμονες παρατηρήσεις με τις κινήσεις των πλανητών.

Castel del Monde : Ένα κάστρο όπου το μυστήριο κατοικεί
Η απίστευτη σχεδιαστική αρμονία του ανακτόρου

Στις 23 Σεπτεμβρίου για παράδειγμα η διάρκεια της ημέρας και της νύχτας ισομοιράζεται στις δώδεκα ώρες (ισημερία), καθώς ο ήλιος εισέρχεται (σύμφωνα με τους αστρολόγους) στο ζώδιο του Ζυγού.

Πριν ψηλώσει ο τοίχος της αυλής από διάφορες επεμβάσεις, στις δώδεκα το μεσημέρι της συγκεκριμένης ημερομηνίας, η σκιά του αυλότοιχου αντιστοιχούσε ακριβώς στο πλάτος της αυλής.

Ένα μήνα αργότερα καθώς ο ήλιος εισέρχεται στο ζώδιο του Σκόρπιου, η σκιά του αυλότοιχου αντιστοιχεί ακριβώς στο μήκος των αιθουσών του κάστρου. Ακριβώς ένα μήνα μετά, καθώς βρισκόμαστε στο ζώδιο του Τοξότη, η σκιά περιγράφει το νοητό κύκλο που περιβάλλει τους πύργους του κάστρου. Η σκιά του Δεκεμβρίου σήμερα δεν οδηγεί σε κάποιο συμπέρασμα, ωστόσο οι παραδόσεις αναφέρουν πως στο σημείο που πέφτει υπήρχε κάποτε ένας οκταγωνικός φράκτης.

Το όμορφο συντριβάνι — πισίνα οκταγωνικής επίσης κατασκευής που διακοσμούσε το κέντρο της αυλής σήμερα απουσιάζει. Το καλοκαίρι όμως κατά παράδοξο τρόπο η σκιά πέφτει ακριβώς σ’ εκείνο το σημείο.

Σύμφωνα με τις μετρήσεις και τα πρώτα τεκμηριωμένα συμπεράσματα, οι ερευνητές κατέληξαν ότι μία από τις λειτουργικότητες του ανακτόρου ήταν να συμπεριφέρεται σαν ένα γιγάντιο ηλιακό ρολόι.

Οι πληροφορίες για την κατασκευή ενός ηλιακού ρολογιού ήταν γνωστές στον αυτοκράτορα, τόσο από αρχαιοελληνικά κείμενα όσο και από στοιχεία του Ρωμαίου αρχιτέκτονα Βιτρούβιου.

Castel del Monde : Ένα κάστρο όπου το μυστήριο κατοικεί
Εικόνα από το διεθνές φεστιβάλ «Andria Castel dei Mondi» που διενεργήθηκε στο Castel del Monte το 2014

Περίπλοκοι επίσης υπολογισμοί υποδεικνύουν την απόκλιση του άξονα Ανατολής — Δύσης που διέρχεται από την κεντρική πύλη και ισούται με 2,5 μοίρες από την ιδανική κατεύθυνση δημιουργώντας ακριβώς τη γωνία που αντιστοιχεί στον εγκάρσιο άξονα της Γης.

Οι σημαντικές γνώσεις του αινιγματικού αυτοκράτορα Φρειδερίκου Β’ συνεχίζουν να αποτελούν σήμερα επίκεντρο ερευνών αρκετών πανεπιστημιακών ομάδων από ολόκληρο τον κόσμο.

Η χρήση εξελιγμένων ηλεκτρονικών υπολογιστών και ειδικών προγραμμάτων, φανερώνουν «απίστευτες» ιδιότητες κατά την εικονική ανασυναρμολόγηση και ανάλυση των δομικών αρχών του Castel del Monte. Οι μαθηματικές ταυτότητες και η απόλυτη χρήση της αρμονίας των αριθμών σε σχέση με την αστρονομία δεσπόζουν . Οι χρονικογράφοι της εποχής του ηγεμόνα — μύστη αναφέρουν πως ο Φρειδερίκος ήθελε να κατασκευάσει μια «πύλη προς την αιωνιότητα».

Κανείς βέβαια δεν είναι σε θέση να ισχυρισθεί αν τελικά το κατόρθωσε. Όμως οι «αινιγματικές» προεκτάσεις των ερευνητικών διαπιστώσεων τείνουν να εμπλακούν με την παραδοξότητα και τα άβατα μονοπάτια του επιστημονικού δογματισμού.                                                

Σχολιάστε

Σχόλια

Δείτε επίσης

Μερικά από τα πιο παράξενα και μεγαλύτερα αρχαία πλάσματα που έζησαν ποτέ

Μερικά από τα πιο παράξενα και μεγαλύτερα αρχαία πλάσματα που έζησαν ποτέ

Inline
Inline