Αρχική / Πολιτισμός / Ιστορία / Τα επτά θαύματα της αρχαιότητας – Μνημεία ντυμένα με συμβολικές σημασίες

Τα επτά θαύματα της αρχαιότητας – Μνημεία ντυμένα με συμβολικές σημασίες

Τα επτά θαύματα της αρχαιότητας

Αν και όλοι έχουμε ακούσει για τα Επτά θαύματα ή θεάματα, όπως ονόμαζαν οι αρχαίοι Έλληνες και Ρωμαίοι τα αξιολογότερα από τα μνημεία της εποχής τους, ελάχιστοι γνωρίζουν ποια είναι αυτά, και κανένας ίσως τη βαθύτερη σημασία τους.

Οι πρώτοι κατάλογοι που παρουσίαζαν τα Επτά Θεάματα, φαίνεται ότι άρχισαν να δημιουργούνται γύρω στο 2ο αιώνα π.Χ. Η ιδέα για τη δημιουργία τους πιθανόν βρίσκεται στην Ιστορία του Ηροδότου (5ος αιώνας π.Χ.) ο οποίος ταξίδευσε σε διάφορες χώρες του τότε γνωστού κόσμου και παρουσίασε, εκτός των άλλων πληροφοριών γι’ αυτές, θρύλους και παραδόσεις που σχετίζονταν με τα όποια εντυπωσιακά μνημεία επισκέφθηκε σε αυτές.

Σε γενικές γραμμές, όλοι οι αρχαίοι συγγραφείς που έχουν αναφερθεί στα Θεάματα της αρχαίας εποχής, συμφωνούν στον αριθμό τους, γεγονός βέβαια που δεν είναι τυχαίο εφόσον το επτά είναι ιερός αριθμός (δες σχετικό άρθρο στο τ. 39). Μικροδιαφορές ωστόσο υπάρχουν στο ποια ήταν αυτά. Ορισμένοι αναφέρουν τα τείχη της Βαβυλώνας, το ρουφίνιο άλσος στην Πέργαμο, το Ασκληπιείον της Επιδαύρου ή ακόμη και το άγαλμα της Αθηνάς στον Παρθενώνα και ένα βωμό του Απόλλωνα στη Δήλο.

Ο τελικός κατάλογος των Επτά Θεαμάτων που έχουμε σήμερα στα χέρια μας φαίνεται ότι συντάχθηκε την περίοδο του Μεσαίωνα. Ανάμεσα στις παλαιότερες αναφορές σε αυτόν είναι τα εγχάρακτα του Ολλανδού καλλιτέχνη Μάρτεν Βαν Χέιμσκερκ (1498 — 1574) και η Ιστορία της Αρχιτεκτονικής του Αυστριακού αρχιτέκτονα Γιόχαν Φίσερ Φον Έρλαχ (1656-1723).

Τα επτά θαύματα της αρχαιότητας
Panorama with the Abduction of Helen Amidst the Wonders of the Ancient World, Πίνακας του Μάρτεν βαν Χέιμσκερκ

 

Πολλοί από τους συγχρόνους αρχαιολόγους και ερευνητές του αρχαίοι κόσμου πιστεύουν ότι ο σκοπός των Θεαμάτων που παρουσίασαν οι αρχαίοι συγγραφείς είναι να εξυμνήσουν τον ελληνικό πολιτισμό και την τεχνολογία της εποχής τους, εφόσον πέντε από αυτά έχουν κατασκευαστεί από διάσημους Έλληνες καλλιτέχνες.

 

Τα επτά θαύματα της αρχαιότητας
Καλλιτεχνική απεικόνιση του Κολοσσού από τον Γιόχαν Φίσερ Φον Έρλαχ (1656-1723)

 

Φαίνεται ωστόσο να τους διαφεύγουν κάποια βαθύτερα μηνύματα που εξέπεμπαν αυτά τα μνημεία της αρχαιότητας, τα οποία μπορούμε να αντιληφθούμε από μια προσεκτική μελέτη της ιστορίας, της κατασκευής και της περιγραφής τους που παραθέτουν οι αρχαίες πηγές.

■    Η Μεγάλη Πυραμίδα, το μοναδικό από τα Θεάματα που μπορούμε να δούμε και να μελετήσουμε μέχρι σήμερα, παρουσιάζει κάποιες ιδιαιτερότητες όσον αφορά στη θέση και τις ιδιότητές της που προκαλούν τη σύγχρονη επιστήμη.

■    Οι Κρεμαστοί Κήποι αποτελούσαν «γεύση του χαμένου παραδείσου» στη θερμή περιοχή της Βαβυλώνας.

■    Το Άγαλμα του Δία συμβόλιζε τη διεξαγωγή των τελετουργικών αγώνων στην Ολυμπία, κατά τη διάρκεια των οποίων ήταν απαραίτητη η ειρήνη των πόλεων που συμμετείχαν.

■    Ο Ναός της Αρτέμιδος στην Έφεσο αποτελούσε τόπο λατρείας μιας εξελληνισμένης εκδοχής της Κυβέλης, θεάς που σχετιζόταν με τη γονιμότητα και τα μυστήρια της Σελήνης.

■    Το Μαυσωλείο στην Αλικαρνασσό ήταν ένα ταφικό μνημείο αφιερωμένο από την Αρτεμισία στο σύζυγο και αδελφό της Μαύσωλο.

■     Ο Κολοσσός της Ρόδου ήταν μια απεικόνιση του Ήλιου, του θεού Φάνι των Ορφικών, δηλαδή του φωτός μέσω του οποίου εκδηλώθηκε η Δημιουργία.

■    Ο Φάρος δεν ήταν απλά ένα γιγάντιο κτίσμα, το φως του οποίου καθοδηγούσε τα πλοία στο λιμάνι της Αλεξάνδρειας, αλλά σύμβολο ενός «πνευματικού λιμένα», της διάσημης Βιβλιοθήκης που βρισκόταν στην πόλη.

Ενδεχομένως όμως, να υπάρχει και ένα ακόμη βαθύτερο επίπεδο ανάγνωσης αυτών των μνημείων. Ίσως τα Επτά Θεάματα να αποτελούν μια γήινη υλική απεικόνιση των επτά ακτινών, των αρχέγονων κοσμικών δυνάμεων που διαπερνούν το σύμπαν, αυτών που δημιουργούν και συνδέουν όλα τα επίπεδα της συμπαντικής δημιουργίας. (Περισσότερα για τις επτά ακτίνες υπάρχουν στο πεντάτομο έργο της Άλις Μπέιλι «Πραγματεία για τις Επτά Ακτίνες», εκδόσεις «Κέδρος», 1993).

Το πεντάτομο έργο της Άλις Μπέιλι
Το πεντάτομο έργο της Άλις Μπέιλι

 

Μια πιθανή αντιστοίχιση των επτά ακτινών με τα Επτά Θεάματα και τους Επτά Πλανήτες είναι η ακόλουθη:

■    Πρώτη Ακτίνα (θέληση ή δύναμη), Ουρανός (αντιπροσωπεύει τον Ήλιο), Κολοσσός της Ρόδου

■    Δεύτερη Ακτίνα (αγάπη – σοφία, ενόραση), Ερμής, Κρεμαστοί Κήποι της Βαβυλώνας.

■    Τρίτη Ακτίνα (ανώτερος νους), Αφροδίτη, Φάρος της Αλεξάνδρειας.

■    Τέταρτη Ακτίνα (διαμάχη, γέννηση του ανθρώπου), Κρόνος, Μεγάλη Πυραμίδα.

■    Πέμπτη Ακτίνα (κατώτερος νους), Σελήνη, Ναός της Αφροδίτης στην Έφεσο.

■    Έκτη Ακτίνα (αφιέρωση), Άρης, Μαυσωλείο στην Αλικαρνασσό.

■    Έβδομη Ακτίνα (Μαγεία), Δίας, Δίας της Ολυμπίας.

 

Σχολιάστε

Σχόλια

Δείτε επίσης

Πως δημιουργήθηκε ο 'ήλιος της Βεργίνας'

Πως δημιουργήθηκε ο ‘ήλιος της Βεργίνας’

Inline
Inline